پرش به محتوا

ال اس اف سازه ای مقاوم و ایمن

ال اس اف سازه ای مقاوم و ایمن

هر ساله در صنعت ساختمان فناوری های نوین وارد می‌‌شوند که برای به حداقل رساندن وزن سازه های فولادی و بتنی از آنها استقبال شده است. دستیابی به این فناوری مهم برای کشورهای زلزله خیزی مانند ایران بسیار پر اهمیت است. سازه ال اس اف در تهران در سیستم های ساختمانی امروزه بسیار رواج یافته است و سبک آنها بسیار متفاوت است. قیمت سازه ال اس اف نیز به عواملی وابسته است.

این سازه از ورق‌های کم ضخامت فولادی که دارای پوشش های گالوانیزه هستند استفاده می‌کند. با استفاده از دستگاه های مخصوص و روش ساخت رولی و نورد شده تولید می شوند. پروفیل های سبک در ابعاد مختلف تولید و به مصرف می‌رسند.

این سازه ها به صورت خشک و با استفاده از اتصالات پیچیده اجرا می شوند. چارچوب و اسکلت ساختمان را تشکیل می دهند و با مصالح مختلف مانند سرامیک، سنگ و پی وی سی می توان آنها را پوشش داد. فضای درونی که ایجاد می‌کند هیچگونه تفاوتی با ساختمانهای معمولی ندارد.

ال اس اف سازه ای مقاوم و ایمن

 

سازه های ال اس اف در یک نگاه ساده و اجمالی به سازه‌های سبک فولادی که به صورت دیوارهای باربر در کنار هم مونتاژ می شود و اسکلت ساختمان را تشکیل می دهند گفته می شود در اصل مفهوم لغوی این واژه Lightweight Steel Framing به معنای قاب های فولادی سبک میباشد قابهایی که از اجزای تشکیل دهنده و مونتاژ آنها پروفیل های گالوانیزه با مقاطع U , C , Z می باشد و ضخامت ورق به کار برده شده در آن ها از 0.6 میلیمتر تا 24 میلیمتر می تواند متغیر باشد.

این پروفیلهای C بر اساس طرح ارائه شده دیوار که (ابعاد دیوار و بازشوهای آن و محل قرارگیری هر بازشو) با فواصل حداقل ۴۰ سانتیمتر و حداکثر ۶۰ سانتیمتر در کنار یکدیگر قرار می گیرند و از بالا و پایین با پروفیلهای U مهار می گردند و اسکلت بدون پوشش یک دیوار باربر یا غیر باربر را تشکیل می‌دهند برای ساخت تیر های افقی کف و سقف یک ساختمان نیز با همان پروفیل ها طبق ابعاد ارائه شده خرپا تولید می‌شود.

و این خرپاها به وسیله پروفیل های با مقاطع Z یا باکس های مربعی به سازه دیوار متصل می‌گردد کلیه این اتصالات با پیچ های خودکار یا سرمته مخصوص LSF به یکدیگر متصل می گردند و بدین ترتیب پروسه ساخت یک سازه شامل طی مراحل زیر می شود :

1- جهت اجرای ال اس اف طراحی سازه بر اساس نقشه و پلان های معماری تهیه شده.

2- فرم دهی ورق گالوانیزه فولادی توسط دستگاه که به صورت نورد سرد انجام می شود و منجر به ساخت و تولید پروفیل های Z , C , U با اندازه های مورد نیاز می گردد.

3- اتصال و نصب پروفیل ها به یکدیگر (طبق نقشه) و تولید قاب کامل بدون پوشش دیوار یا خرپای مورد نیاز.

4- تهیه و اجرای فونداسیون بنا با ارتفاع کم به صورت یکپارچه یا نواری اجرا می‌گردد.

5- خرپای قاب های تولید شده فولادی بر روی فونداسیون و متصل کردن آنها به یکدیگر بر اساس پلان ساختمان.

 

کاربرد سازه ال اس اف در تهران برای ساختمان‌های مسکونی  حداکثر ۵ طبقه مناسب هستند. در مجموعه های آموزشی، ورزشی، کارخانه ها، کارگاه های صنعتی کاربرد دارد. برای ساختن یک نیم طبقه در فضاهای دارای ارتفاعات زیاد می توان از این سازه استفاده کرد.

همچنین اگر قصد داشته باشید در پشت بام طبقه ای اضافه کنید می توانید از سازه ال اس اف استفاده کنید. در شهرک های مسکونی در مواقع لزوم و حداقل زمان ممکن می توان از سازه ال اس اف استفاده کرد. به طور کلی هر ساله ساخت هر ساختمان با محدودیت طبقه مواجه هست.

فرمینگ ال اس اف

 

تاریخچه استفاده از ال اس اف

تاریخچه انواع این سازه ساختمانی حدوداً به یک قرن پیش باز می گردد. زمانی که در کشور انگلستان معماران با الهام گرفتن از قاب های چوبی ای که برای اسکلت ساختمان های آن زمان استفاده می کردند توانستند با پیاده‌سازی همان قدر بر روی پروفیل های سبک فلزی توانستند نوع جدیدی از اسکلت های ساختمانی را ارائه دهند که علاوه بر سبک بودن هم طول عمر بالایی داشت و هم تعداد طبقات بالاتری با آن قابل ساخت بود.

بعدها در کشور آمریکا این سازه بیشتر مورد مطالعه قرار گرفت و با رفع ایرادات نمونه اولیه به ایده آل تر و به مرور زمان در کلیه جهان مورد استفاده قرار گرفت.

در ایران برای اولین بار در سال ۱۳۸۵ سازه LSF مورد استفاده قرار گرفت و با توجه به مزیت های قابل توجهی که دارا بود توانست به سرعت در بازار ایران سهمی نسبتا خوب را از آن خود کند.

مزیت‌ های سازه ال اس اف LSF

  • مقاومت و سختی بالایی دارد.
  • مقاومت بالا در برابر حوادثی مانند آتش سوزی، زلزله و همچنین حشرات موذی دارد.
  • دارای وزن پایین و سبک
  • قابلیت نصب سازه در آب و هواهای مختلف را دارد.
  • نصب بسیار ساده و راحت با هزینه نصب پایین
  • یکنواخت بودن تمام سطوح آن
  •  قابل بازیافت بودن تمام مصالح مصرفی
  • سرعت بالا در نصب و اجرای آن وجود دارد.
  • طول عمر و دوام بالایی دارد.
  • انعطاف‌پذیری بالایی دارد.
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی فیزیکی و شیمیایی

نحوه ساخت و اجرای سازه LSF

  • پی و فونداسیون
  • اسکلت سازه مانند دیوار و سقف
  • پوشش های داخلی و خارجی
  • تاسیسات برقی و مکانیکی
  • درب پنجره

اولین مجری تخصصی ال اس اف

 

پی و فونداسیون: برای نصب دیوارها، یک فونداسیون به عمق 50 سانتی‌متر اجرا می شود. بعد از اتمام فرآیند فونداسیون، انکر بولت ها را در فاصله هایی که از قبل مشخص شده در داخل فونداسیون قرار می دهند تا با استفاده از آن ها بتوان دیوار ها را تثبیت کرد.

نصب دیوار ها: پس از اجرای فونداسیون باید دیوارها را نصب کرد. هانطور که در بالا اشاره شد برای نصب دیوار ها و ثابت نگه داشتن آن ها از انکر بولت هایی استفاده می شود که در داخل فونداسیون قرار گرفته اند. دیوارهای باربر به کمک نوعی مهار کننده موقت در محل مشخص نصب می شود.

اجرای سقف: در سازه های ال اس اف معمولا روش ها و سبک های مختلفی برای اجرای سقف وجود دارد. پرکاربردترین شیوه در اجرای سقف ها خرپاهای سقفی و سیستم های تیر ریزی مسطح است. پوشش سقف عمدتا به صورت خشک یا بتن درجا  اجرا می گردد.

پوشش های داخلی و خارجی: در پوشش های خارجی و یا نمای سازه می توان انواع مصالح سنتی یا مدرن استفاده کرد. پوشش های خارجی را می توان به صورت تر و یا ملات خشک به اجرا در آورد. در پوشش دیوارها در فضاهای داخلی نیز می توان از مصالح مختلفی همچنین کاغذ دیواری، رنگ، دیوارپوش، انواع کاشی و گچ استفاده کرد.

اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی: تاسیسات بکار رفته در سیستم های ال اس اف شامل لوله کشی و سیستم تهویه مطبوع می باشد. لوله کشی این سازه ها به صورت عمده از لوله های سوپر پایپ و پی وی سی فشرده است که نسبت به لوله های چدنی از مقاومت و انعطاف پذیری بالاتری برخوردارند.

نصب درب و پنجره: در نصب درب و پنجره سعی می شود از انواع درب های مدرن از جمله پی وی سی و آلومینوم ضد حریق و ضد سرقت استفاده شود.

ال اس اف سازه ای مقاوم و ایمن

ال اس اف سازه ای مقاوم و ایمن

مهندس چشمه علایی: 09123399587

ال اس اف سازه ای مقاوم و ایمن

ال اس اف سازه ای مقاوم و ایمن

ال اس اف سازه ای مقاوم و ایمن

ال اس اف سازه ای مقاوم و ایمن

ال اس اف سازه ای مقاوم و ایمن

ال اس اف سازه ای مقاوم و ایمن

ال اس اف سازه ای مقاوم و ایمن

ال اس اف سازه ای مقاوم و ایمن

ال اس اف سازه ای مقاوم و ایمن

ال اس اف سازه ای مقاوم و ایمن

ال اس اف سازه ای مقاوم و ایمن

ال اس اف سازه ای مقاوم و ایمن

 

Call Now Button